روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 17678
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, فرهنگی تاریخ انتشار : 03 خرداد 1400 - 13:03 | | ارسال توسط :

رونمایی از طرح جامع راهبردی و پلان مدیریت شهر تاریخی حریره

شهر تاریخی کیش حریره با تصویب میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست پایگاه‌های میراث فرهنگی ملی قرار گرفت.
رونمایی از طرح جامع راهبردی و پلان مدیریت شهر تاریخی حریره

به گزارش  روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، طرح جامع راهبردی و پلان مدیریت شهر تاریخی حریره رونمایی و با حضور مشاور طرح از طریق ویدیوکنفرانس بخش‌های مختلف این طرح بررسی شد.

این طرح با شعار “حریره گنجینه هویت بخشی جزیره کیش” شامل بخش‌های مختلفی از جمله چشم انداز، بیانیه ماموریت، اهداف، ساختار و برنامه عملیاتی، باستان شناسی، معماری، حفاظت و مرمت، گردشگری و برنامه‌های عملیاتی است که با هدف حفظ، مرمت و پاسداری از این محوطه تاریخی، برند سازی در سطح بین الملل، ایجاد زمینه‌های لازم برای ثبت این شهرباستانی درفهرست میراث جهانی یونسکو و تقویت جایگاه این جاذبه تاریخی در برنامه‌های گردشگری جزیره کیش تدوین شده و اجرایی خواهد شد.

بازنمایی نقشه حریره و تعیین معابر، کوچه‌ها و اماکن، مرمت قنات‌ها ایجاد راه‌های دسترسی، تغییر مبلمان و تاسیسات گردشگری درمحوطه حریره مطابق با استاندارد‌های جهانی اماکن تاریخی و ارائه پیشنهاداتی برای ایجاد پارک‌های باستان شناسی کودکان، پارک مینیاتوری، موزه آب و باغ موزه درمحل نخلستان باستانی حریره ازجمله موارد مطرح شده توسط مشاوران طرح جامع راهبردی و برنامه عملیاتی (اکشن پلان) حریره بود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم بابیان اینکه جایگاه شهر تاریخی حریره درفعالیت‌های گردشگری کیش در سال‌های اخیر کمرنگ شده است گفت: مهم‌ترین هدف از اجرای طرح جامع راهبردی حریره، علاوه بر حفظ این مجموعه ارزشمند، معرفی گسترده آن درسطح ملی و بین المللی است به گونه‌ای که گردشگران فرهنگی با انگیزه و محوریت بازدید از شهر حریره به جزیره کیش سفر کنند.

جعفرآهنگران بر ضرورت هماهنگی بین بخشی درسازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های تابعه برای انطباق فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز‌ها در محدوده شهر تاریخی حریره با طرح جامع تاکید کرد و گفت: باید با الزام همه بخش‌ها به رعایت طرح جامع بکوشیم تا حریم این شهرتاریخی بادقت حفظ شود.

خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز از ایجاد پایگاه ملی شهر تاریخی حریره با تصویب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: محوطه تاریخی منحصر بفرد حریره جزو آثار ارزشمند میراثی کشور است که برای ثبت آن درفهرست میراث جهانی یونسکو، اقدامات مهمی درحوزه‌های مختلف ازجمله مرمت، جمع آوری و ارائه مستندات و ساماندهی این محوطه ضروری است و این طرح جامع مهمترین گام درتحقق این اهداف محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به لزوم هماهنگی با دفترمطالعات طرح جامعه در تدوین سند‌ها و برنامه‌های راهبردی تاکید کرد: طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی و مطالعات تکمیلی باید فرصت‌های سرمایه گذاری راشناسایی و دراختیار فعالان اقتصادی و علاقمندان قرار دهد.

پورعلی همچنین به ضرورت توجه به برنامه‌های رویداد محور در توسعه گردشگری تاکید کرد و افزود: برگزاری رویداد‌های ملی و بین المللی در حریره ضمن معرفی این جاذبه گردشگری درسطح گسترده به افزایش مدت ماندگاری گردشگران نیزکمک می‌کند.

ماهان مدون مدیرتوسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا کنون کاوش‌های باستان شناسی شامل ۱۰درصد از محوطه شهر باستانی حریره شده است گفت: فعال سازی مجدد کاوش‌های گسترده در محوطه حریره بر اساس طرح عملیاتی ارائه شده، احیاء و مرمت و همچنین فعال سازی این جاذبه مهم تاریخی در چرخه گردشگری کیش از مهم‌ترین بخش‌های طرح جامع راهبردی حریره است.

وی با بیان اینکه بندرتاریخی حریره و قناتها‌ی این شهر مستعد ارائه پرونده برای ثبت جهانی می‌باشند تصریح کرد: از سال۹۸ تا کنون مطالعات و پژوهش‌های این طرح با کمک مشاورآغاز شده وبی تردید ارزش بین المللی محوطه تاریخی حریره درآینده‌ای نه چندان دور جایگاه گردشگری کیش را در سطح بین المللی با نگرش گردشگر فرهنگی و تاریخی تغییرخواهد داد.

شهر تاریخی حریره با ۱۲۰هکتار وسعت در شمال جزیره کیش قرار دارد و یکی از ۶ اثر تاریخی ثبت شده این جزیره در فهرست آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور است.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.