روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 3416
  پرینتخانه » ویژه تاریخ انتشار : 09 تیر 1399 - 11:25 | | ارسال توسط :
بازار کاغذ

سرنوشت بازار کاغذ چه خواهد شد؟

در حالیکه قیمت کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است،‌ آمارها از کاهش وزن کاغذهای تحریر وارداتی به کشور خبر می‌دهد.

در حالیکه قیمت کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در هفته‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است،‌ آمارها از کاهش وزن کاغذهای تحریر وارداتی به کشور خبر می‌دهد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از تسنیم، ‌بازار ظهیرالاسلام در دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌ در برخی از انواع کاغذ من جمله چاپ و تحریر بود. کاغذ چاپی که در روزهای پایانی  هفته گذشته به ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافته بود،‌ حالا با ۳۹۰ هزار تومان به ازای هر بند به فروش می‌رود،‌ هر چند این کاهش قیمت راضی‌کننده نیست اما از آنجایی که افزایش قیمت ادامه‌دار نبوده حائز اهمیت است.

افزایش قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد گرچه دلایل مختلفی دارد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم،‌ اما بنا به گفته عمده واردکنندگان و کارشناسان بازار این افزایش قیمت طبیعی است و کاغذ به قیمت واقعی و تمام شده خود نزدیک می‌شود.

مهمترین دلیل افزایش قیمت کاغذ همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شد،‌ افزایش نرخ ارز از ابتدای سال تاکنون بوده است. در کنار آن عدم تامین ارز دولتی و ارز نیمایی برای واردات کاغذ و نامطمئن بودن واردکنندگان از واردات از جمله دیگر دلایلی است که قیمت را بالا برده است.

از سوی دیگر این واردکنندگان که بعضاً بیش از پنج ماه از ثبت سفارششان برای واردات کاغذ می‌گذرد و هنوز تخصیص ارزی نداشته‌اند‌، از عرضه کالاهای موجود در انبار خود به بازار خودداری می‌کنند و در نتیجه عرضه کمتر، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. با این حال،‌ بسیاری روند فعلی بازار کاغذ را آرام توصیف کرده و از بحرانی شدن وضعیت در ماه‌های پیش رو و نزدیک به آغاز سال تحصیلی جدید خبر می‌دهند.

این در حالی است که آمارها نیز از کاهش واردات انواع کاغذ به کشور در سه ماه نخست سال جاری به دلیل شرایطی که کرونا در کشور ما ایجاد کرده است حکایت دارند. 

روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها به این آمارها اشاره کرده و گفته بود:‌ در سه ماهه اول سال جاری ۱۳۵هزار تن انواع کاغذ به ارزش ۱۶۲ میلیون و۲۷۵ هزار و ۵۰۵ دلار وارد شده است. از مجموع انواع کاغذ وارداتی در سه ماهه اول امسال، ۱۷۸۹ تن کاغذ روزنامه به ارزش یک میلیون ۳۴۴هزار و ۵۳۶ دلار بوده است.

وی ادامه می‌دهد:‌ همچنین ۵۸ هزار و ۶۲۵ تن به ارزش ۵۷ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۶۹ دلار کاغذ تحریر بوده است که این رقم در سال ۹۸حدود ۶۱ هزار و ۶۵۰ تن به ارزشی معادل۶۳ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۸۲ هزار دلار بوده که بیانگر کاهش واردات کاغذ تحریر از لحاظ وزنی در سال جاری است.

بر اساس این گزارش در حالی قیمت کاغذ چاپ و تحریر با اندکی کاهش مواجه شده است که قیمت کاغذ تحریر اندونزی‌، روزنامه، مقوای پشت سفید و … با افزایش همراه بوده است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : تسنیم
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.