روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 2073
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, ویژه تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1399 - 19:31 | | ارسال توسط :
مرکز توسعه سلامت کیش

فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت بهداشت فردی باید به جزئی جدایی‌ناپذیر از سبک و روش زندگی تبدیل شود

حدود پنج ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا در چین و پاندمی آن در دیگر کشور های جهان میگذرد. ویروس عامل این بیماری همهگیر تاکنون گریبان خیلی ها را در سطح کره خاکی گرفته و تعدادی را به کام مرگ کشانده، ویروسی که فعال موثرترین روش پیشگیری آن "حفظ فاصله فیزیکی در روابط اجتماعی و رعایت بهداشت فردی" است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از روابط عمومی مرکز توسعه سلامت کیش، حدود پنج ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا در چین و پاندمی آن در دیگر کشورهای جهان می‌گذرد. ویروس عامل این بیماری همه‌گیر تاکنون گریبان خیلی ها را در سطح کره خاکی گرفته و تعدادی را به کام مرگ کشانده، ویروسی که فعلاً موثرترین روش پیشگیری آن “حفظ فاصله‌ فیزیکی در روابط اجتماعی و رعایت بهداشت فردی” است.

در همین راستا و با توجه به بازگشایی مدارس یک دوره کلاس آموزشی با موضوع بهداشت محیط کار ویژه خدمتگزاران و سرایداران مدارس توسط واحد سلامت مدارس در سالن اجتماعات مدرسه کوثر برگزار شد.

دکتر ستاریان پزشک مرکز توسعه سلامت کیش گفت :از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بر رعایت فاصله فیزیکی و رعایت جدی موازین و توصیه‌های بهداشت فردی به عنوان موثرترین اقدام پیشگیرانه تاکید شده، اهمیت این موضوع به حدی است که تقریبا همه کشورهای درگیر با این بیماری همه‌گیر در جریان فعالیت‌های مقابله‌ای، اقدام به اعلام و اعمال شدید وضعیت قرنطینه عمومی برای به حداقل رساندن تماس‌های فردی کردند.

اما با توجه به تاثیرگذاری شدید این ویروس بر اقتصاد دنیا، به مرور کشورهای درگیر پس از پشت سر گذاشتن یک دوره قرنطینه ، برخی فعالیت‌های اجتماعی را از سرگرفتند.

لذا با توجه به بازگشایی مدارس تاکید بر رعایت فاصله‌ فیزیکی و رعایت اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دستکش و ضدعفونی دست ها به افراد درگیر و مرتبط ضروری است.

دکتر ستاریان خطاب به خدمتگزاران و سرایداران مدارس گفت : ما انتظار داریم شما دیده بان و سفیر سلامت ما در مدارس باشید پس لازم است با آموزش اصول اولیه و رعایت دقیق این موارد الگویی برای دانش آموزان بوده  و در اجرای صحیح موازین بهداشتی گام موثری در پیشگیری از بیماری بردارید.

وی تاکید کرد : باید بپذیریم که “فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت بهداشت فردی” به جزئی جدایی‌ناپذیر از سبک و روش زندگی مردم  تبدیل شود. مردم باید باور کنند که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت جدی توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری ناگزیر و حیاتی بوده و فکر نکنیم که با آغاز کار برخی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی شرایط عادی شده لذا حتما باید فاصله فیزیکی میان افراد جامعه افزایش یابد و رعایت شود تا زنجیره انتقال ویروس و تکثیر بیماری قطع شود.

آموزش صحیح زدن ماسک، نحوه صحیح امحا کردن ماسک و دستمال،لمس نکردن لایه بیرونی ماسک و ضد عفونی کردن دست و رعایت بهداشت فردی دراین دوران حساس از موارد مهمی بود که در این کلاس توسط دکتر ستاریان مطرح شد.

در بخش دیگری از این کلاس آموزشی  مهندس خلیل علیرضایی زاده کارشناس بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

وی افزود : بحث نظافت و خدمات در مدارس به علت ارتباط با سلامت دانش آموزان همیشه مورد توجه بوده ولی در این دوران باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

علیرضایی رعایت سه اصل فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت فردی و گندزدایی محیط را ضروری دانست و تاکید کرد گندزدایی اصولی و منظم در مدارس باید رعایت شود.

وی پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده در حوزه مدارس را کامل توضیح داد و تاکید کرد: گندزدایی سطوحی که افراد مختلف با آن تماس دارند از جمله میز، دستگیره‌های در و… باید چندین مرتبه در روز گندزدایی شود.

وی با تاکید بر استفاده از آب سالم شهری که اصولا همه مدارس در کیش از آن بهره مند هستند گفت :لوله کشی صابون مایع ،سطل زباله پدال دار و به موقع خالی کردن سطل‌های زباله، داشتن ماسک و دستکش خصوصاً برای نیروهای خدماتی الزامی است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نحوه صحیح ضد عفونی سطوح،درصد استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای سطوح مختلف ،گندزدایی مداوم وسائط نقلیه و الزام داشتن کارت تندرستی و… از موارد مطرح شده در این دوره آموزشی توسط کارشناس بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش بود.

شایان ذکر است برگزاری جلسه آموزشی در جامعه بازاریان ،آرایشگاه‌ها و هتل‌ها هم جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط واحد بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش انجام شده است.

در این کلاس آموزشی بروشورهای آموزشی توزیع و به سوالات حاضران پاسخ داده شد.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : روابط عمومی مرکز توسعه سلامت کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.