روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 2263
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 10 خرداد 1399 - 10:40 | | ارسال توسط :
در دیدار معاون سازمان برنامه و بودجه با فعالان اقتصادی کیش مطرح شد؛

فعالان اقتصادی جزیره کیش: قوانین مناطق آزاد اجرایی شود

فعالان اقتصادی کیش در دیدار با معاون سازمان برنامه و بودجه کشور بر اهمیت و ضرورت اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد در راستای رونق دوباره جزیره کیش تاکید کردند.
فعالان اقتصادی جزیره کیش: قوانین مناطق آزاد اجرایی شود

فعالان اقتصادی کیش در دیدار با معاون سازمان برنامه و بودجه کشور بر اهمیت و ضرورت اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد در راستای رونق دوباره جزیره کیش تاکید کردند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، صبح روز جمعه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره کیش طی نشستی که با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، جمعی از معاونت های سازمان بر اجرایی شدن قانون مناطق آزاد تاکید کردند.

بنابراین گزارش در این نشست که ابتدا نمایندگان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بیان مشکلات مربوط به حوزه های صنفی خود پرداختند، سیدحمید پورمحمدی با اشاره به برگزاری جلساتی در راستای حل مشکلات انرژی کیش اظهار کرد: در نشست های صورت گرفته مشکل انرژی برق و گاز کیش مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دو گروه مامور رسیدگی به حل مشکلات و پیگری تامین برق و گاز کیش شدند.

وی با اشاره به حمایت های سازمان برنامه و بودجه در تامین انرژی مورد نیاز کیش افزود: قیمت تمام شده برق نسبت به قیمتی که در اختیار مردم قرار می گیرد چند برابر است و در کیش این مابه التفاوت را کسی باید می پذیرفت که سازمان برنامه و بودجه خریداری کرده و در اختیار مردم قرار دهد. در نتیجه گروهی مامور بر مطالعات و حسن اجرای تامین مالی این مسئله شدند که لازمه آن رسیدن سریعتر گاز به جزیره کیش است که عده ای نیز مامور بر تسهیل و تسریع این امر شده اند.

کیش می تواند هاب علمی منطقه شود

معاون سازمان برنامه و بودجه به ظرفیت های کیش در تبدیل به هاب علمی کشور نیز اشاره کرد و افزود: وجود پردیس ۷ دانشگاه برتر کشور شاهد این مدعا است که کیش می تواند به هاب علمی منطقه تبدیل شود.

وی در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیز گفت: دو تکانه بزرگ تحریم ها وکرونا در کشور به وجود آمد که به طور طبیعی وقفه هایی را در مسیر حرکت سریع کیش ایجاد کرد اما با این وجود این تکانه ها نتوانست حسن اخلاق و همدلی میان مردم، دولت و بخش خصوصی را از بین ببرد.

پورمحمدی مشارکت مردم را یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی یک کشور برشمرد و افزود: در ایران با ورود کرونا رقم خورد و کرونا نه تنها موجب بی اخلاقی در مردم نشد بلکه مشارکت ها و همدلی ها را بالا برد.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش، بیمه بیکاری، ارائه اختیارات بیشتر به بانک ها در کیش، ایجاد بانک های آف شور، تمدید و تمهیل اقساط بانکی، عرضه سهام کیش و ورود به بورس از مواردی بود که توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مطرح شد تاکید کرد: مشکل ثبت سفارش در مناطق آزاد برای گروه ۴ کالایی به این دلیل است که نتوانستیم گفتگوی مناسب میان بانک مرکزی و مناطق آزاد ایجاد کنیم و بااید به یک زبان مشترک در این بخش برسیم که به نظر من قابل حل است.

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین از واریز حق بیمه بیکاری برای کسانی که ثبت نام کرده اند خبرداد و افزود: بیمه بیکاری اسفند از چند روز گذشته در حال واریز است و فروردین و اردیبهشت نیز به مرور واریز خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور تعداد۳۰۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری درخواست داده اند ادامه داد: تفاوتی میان ثبت نام کنندگان سرزمین اصلی و مناطق آزاد وجود ندارد و به تمامی متقاضیان واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه بانک های آفشور می توانست در زمان تحریم ها کمک بزرگی برای کشور باشد و فشار تحریم ها را کم کند ادامه داد: این بانک ها  به دلایلی ایجاد نشدند اما افزایش اختیار بانک ها در مناطق آزاد به ویژه کیش از مواردی است که می توان آن را در شورای پول و اعتبار مطرح کرد.

وی در رابطه با استمهال پرداخت بدهی سرمایه گذارن به بانک ها نیز افزود: دستورالعمل هایی برای تمدید مهلت پرداخت اقساط بانکی از سوی مرکزی تهیه و به بانک ها ابلاغ شده است

معاون سازمان برنامه و بودجه در ادامه بیان کرد: به جای عرضه سهام کیش ایر در بورس می توان راه های بهتری مانند افزایش سرمایه و اولویت واگذاری سهام به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره پیشنهاد کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه یک سازمانی فرابخشی است ادامه داد: ما خود را در کنار شما می بینم خاطر نشان کرد: امیدواریم به یک زبان مشترک برسیم که به نیابت از شما با فصاحت کلام دیگران را قانع کنیم.

بخش خصوصی سرمایه ملی تاریخ ایران

مرتضی شهید زاده رئیس صندوق توسعه ملی نیز در این نشست با بیان اینکه بخش خصوصی به عنوان سرمایه ملی در تاریخ ایران مطرح بوده است افزود: اگر به بخش خصوصی معتقد نبودیم مشکلات بیشتری داشتیم و ایستادگی در برابر کرونا و تحریم ها ممکن نبود.

وی با تاکید بر اینکه درخواست مطرح شده از سوی بخش خصوصی در این نشست اجرای کامل و بی چون و چرای قوانین مناطق آزاد از سوی دولت است اظهار کرد: این مسئله نیاز به حمایت های بالاتر از این جلسه دارد و باید در شورای سران مطرح شود و  با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد.

شهیدزاده در رابطه با تمدید مهلت پرداخت اقساط وام های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیز تاکید کرد: تا پایان خرداد برای بازپرداخت وام ها مهلت داده شده است و اگر نیاز به مهلت بیشتری احساس می شود با پیگیری های دکتر مظفری این امر شدنی است.

وی همچنین از ارائه بودجه ای به میزان ۲ هزار میلیارد که با تلفیق منابع مالی به صورت هلدینگ به میزان ۸هزار میلیارد می رسد به وزارت صمت در راستای توسعه صادرات محصولات غیر نفتی خبر داد.

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان این مطلب تاکید کرد: ۸۰ درصد منابع این صندوق به حمایت از بخش خصوصی اختصاص داده شده است زیرا همانطور که در دفاع مقدس رزمندگان اسلام در برابر دشمن ایستاده بودند امروز بخش خصوصی در مقابل آمریکا و تحریم ها ایستاده است و برای این مقابله نیاز به ابزارهایی دارد که باید از آن ها پشتیبانی کرد.

ضرورت نگاه متفاوت به فعالان اقتصادی کیش

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره کیش که با وجود امکانات در دیگر نقاط کشور سرمایه های خود را به کیش آورده اند به همین دلیل با دیگران فرق دارند و باید نگاه متفاوتی به آن ها شود افزود: این افراد برپایه قوانینی که در قانون مناطق آزاد نگاشته شده است به امید سرمایه گذاری و رونق کسب و کار به جزیره کیش آمده اند و باید به آن ها نگاه متفاوت تری شود.

وی با بیان اینکه کیش ظرفیت ها و زیرساخت های بالایی دارد و اینکه مناطقی مانند کیش در دوران تحریم ها و بروز دیگر مشکلات می توانند به داد کشور برسند تصریح کرد: ما در سیستم های اجرایی تعریفی از کیش و دیگر مناطق آزاد کشور داریم و این مسئله باید حل و فصل شود.

وی افزود: در سال های اخیر به جایگاه مناطق آزاد کشور لطمه های بزرگی وارد شده است.

مظفری ادامه داد:  کیش با توانمندی هایی که دارد خود را مکلف می داند به کمک دولت بشتابد اگر چه بودجه ای از دولت دریافت نمی کند.

مظفری با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دوره های مختلف برای رشد و توسعه کیش اظهار کرد: ما زیرساخت های موجود در کیش را می توانیم برای ۲۵ سال آینده تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ با فعال شدن بخشی از پروژه های راکد در کیش شتاب و پیشرفت خوبی صورت گرفت خاطر نشان کرد: بخش خصوصی توانمند در جزیره کیش وجود دارد که برای ما یک عزت و افتخار محسوب می شود.

در این نشست رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا، درجزیره کیش ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا در راستای کاهش آسیب های ایجاد شده در فضای کسب و کار گفت: از ۱۰ اسفند فضای تعاملی میان مالک و مستأجر در کیش شکل گرفت و با پویش هایی که راه اندازی شد بیش از ۳۵ درصد از مالکان یک تا سه ماه از منافع خود گذشته و اجاره بها را کاهش داده یا به طور کامل بخشیدند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در راستای کشف میزان آسیب های اقتصادی وارد شده به کسب و کارها و مشاغل مختلف در کیش از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد تا توجه بیشتری به رویکرد تاسیس و کارکردهای مناطق آزاد صورت گیرد.

تنها ۳۰ درصد ظرفیت مناطق آزاد به کار گرفته شده

سادات نجفی با بیان اینکه قوانین مناطق آزاد، قوانین مترفی است که در مجلس چهارم تصویب شد اظهار داشت: اما از ظرفیت های این مناطق به خوبی استفاده نشد و تا امروز تنها ۳۰ درصد از ظرفیت های مناطق به کار گرفته شده است که در صورت اجرایی شدن کامل، این مناطق به این اندازه مورد هجمه نبود و می توانست علاوه بر رونق به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما از سازمان برنامه و بودجه درخواست کمک های مالی نداریم تصریح کرد: تنها درخواست ما اجرایی شدن کامل قوانین مناطق آزاد و پرهیز از تسری قوانین سرزمین اصلی به این مناطق است.

مدیرعامل جامعه بازاریان ادامه داد: براساس قوانین پس از تحریم ها، ورود کالا به داخل کشوراز خارج و مناطق آزاد ممنوع است نه ورود کالا به مناطق آزاد که بخش نامه های مختلف که نه تنها ناقض قوانین بلکه ناقض یکدیگر نیز هستند راه را برای ادامه فعالیت سد کرده و مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرده است.

اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد مطالبه اصلی ماست

احمد کتابفروش مدیر سندیکای صاحبان صنایع کیش نیز به عنوان یکی دیگر از نمایندگان بخش خصوصی در این نشست با تاکید بر اینکه اجرایی شدن کامل قوانین مناطق آزاد یک مطالبه اصلی و به حق سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد است افزود: در تمام دنیا، دولت ها باید مردم را به رعایت قانون ملزم کنند در اینجا ما باید تلاش کنیم تا دولت الزام به اجرای قانون پیدا کند.

وی افزود: در طول یک سال گذشته بیش از ۵۲ بخشنامه مختلف که نه تنها ناقض قوانین مناطق آزاد بودند بلکه یکدیگر را هم نقض می کردند با فواصل کوتاه مدت برای فعالیت های مناطق آزاد صادر شد.

کتابفروش با تصریح بر اینکه کیان مناطق آزاد امروز مورد هجمه قرار گرفته است ادامه داد: مشکل اصلی این مناطق عملکرد شفاف آن هاست و گویا شفاف عمل کردن جرم بدون بخشش است.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف مناطق آزاد کشور افزود: اگر فعالیت در مناطق آزاد براساس قوانین انجام شدنی نیست اعلام شود تا مردم از بلاتکلیفی و سرگردانی نجات پیدا کنند.

این فعال اقتصادی کیش تاکید کرد: کیش تنها منطقه ای است که در آن میان بخش خصوصی و حاکمیتی فاصله ای وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: از این بی سامانی، خودتحریمی و گل به خودی زدن ها خسته ایم.

۷۵ روز تعطیلی هتل ها در کیش و زیان بالای هتلداران

 مسیح اله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش نیز در این نشست با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری در دنیا مورد توجه است و مسئولان کشور به آن بها می دهند افزود: این صنعت یکی از صنایع زود بازده و سودآور در جهان است که زمینه اشتغال بسیاری از افراد را در جهان فراهم آورده است.

وی ادامه داد: در جزیره کیش ۵۰ هتل فعال که پیش بینی درآمد بیش از ۱۵۰۰ میلیاردی در دو ماهه اسفند و نوروز را داشتند به مدت ۷۵ روز تعطیل بودند در حالیکه تمامی هزینه های جاری و مترتب را پرداخت کرده اند و از روزی که ما بنابر وعده مسئولان قول مساعد کمک به آن ها داده ایم در انتظار کمک هستند و به نوعی ما بدهکار آن ها شده ایم آیا قرار است برای آن ها کاری شود یا نه؟

وی با گلایه از بی توجهی به مناطق آزاد کشور از سوی مسئولان به ویژه قرار گرفتن مسئولیت دبیرخانه مناطق آزاد تحت اختیار وزارت اقتصاد و دارایی افزود: درآمد مالیاتی دولت از جزیره کیش برابر ۷ استان کشور است.

صفا با تاکید بر همدلی و همراهی بخش حاکمیتی و بخش خصوصی در کیش تنها خواسته فعالان اقتصادی جزیره را اجرایی شدن کامل قوانین مناطق آزاد برشمرد.

نادرکشتکار فعال اقتصادی جزیره کیش نیز در این نشست با اشاره به همکاری و همراهی بخش خصوصی در کیش در روزهای سخت با بخش حاکمیتی بر میزان بالای ضرر و زیانی که در این دوران فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران متحمل شده اند تاکید کرد و افزود: اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی جزیره و کشور را حل کند.

پورقاضی از دیگر فعالان اقتصادی جزیره کیش با اشاره به مشکلاتی که تحریم ها برای کشور ایجاد کرده اند همراهی و همدلی بخش حاکمیتی در سطح کلان کشور و حل مشکلاتی همچون حمل و نقل دریایی را از مهمترین مسائلی برشمرد که می تواند به رونق دوباره کیش منجر شود.

عدم اجرایی شدن کامل قوانین مناطق آزاد، ارائه بخش نامه های متناقض قوانین مناطق آزاد و حتی متناقض یکدیگر (در یکسال گذشته حدود ۲۵ بخشنامه متفاوت و متناقض از سوی مسئولان انتشار یافت)، هجمه های برخی مسئولان مبنی بر قاچاق کالا از مناطق آزاد، عدم حمایت های لازم و انجام وعده های ارائه شده از سوی مسئولان به سرمایه گذاران که به واسطه کرونا با بالایی از ضرر و زیان مالی و مشکلات اقتصادی روبرو شده اند، عدم تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد، تزریق تسهیلات ارزان قیمت به صنعت گردشگری که به عنوان یک صنعت سودآور در جهان مورد توجه مسئولان قرار دارد اماا در کشور ما مورد بی مهری قرار گرفته است، الزام مسئولان دولتی به اجرای قوانین مناطق آزاد کشور به عنوان یکی از مترقی ترین قوانین اساسی جهان. از مهمترین نکات مطرح شده ودرخواست های ارائه شده از سوی نمایندگان بخش خصوصی خطاب به مسئولان در این نشست بود.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.