روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 43482
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 28 مرداد 1402 - 11:24 | | ارسال توسط :

قالیباف: امنیت پایدار در این است که مسائل اقتصادی مردم را حل و فصل کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باور من و دلسوزان انقلاب این است که سپاه باید پیشگام تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باشد، گفت: سپاه باید میدان‌دار این عرصه و به تمام معنا صدا و پناهگاه همه مردم باشد.
قالیباف: امنیت پایدار در این است که مسائل اقتصادی مردم را حل و فصل کنیم

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا،محمدباقر قالیباف روز جمعه در بیست و چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران گفت: در آستانه اربعین توفیق پیدا کردم در جمع شما پاسداران عزیز که مایه سربلندی ایران اسلامی و مکتب الهی هستید، حضور داشته باشم.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: وقتی پای خود را در محیط سپاه می‌گذارید و در جمع پاسداران حضور پیدا می‌کنید، متوجه می‌شوید سپاه چه محیط باصفا و باصداقتی است. این نعمت بزرگ و ثمره خون شهدای دوران دفاع مقدس و آثار ارواح طیبه شهدایی مانند شهید سلیمانی است، هرچند اولین بار است جای شهید سلیمانی را در این نشست خالی می‌بینیم، اما روح او همیشه در بین ما حاضر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که انقلاب اسلامی در گام اول توانست خود را تثبیت کند که این مهم است چرا که در شرایط دوقطبی مطلق، پیروزی انقلاب معجزه بود، اظهار کرد: بعد از آن ترورها، فتنه گری‌ها، جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای، آشوبگری‌ها و انواع و اقسام تهدیدها وجود داشت که هر کدام از آنها می‌توانست به تنهایی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرد.

قالیباف ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم دشمنان امروز دست از براندازی ما برداشته‌اند، بلکه آنها تنها شیوه خود را عوض کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دوم که در گام اول انقلاب باید به آن توجه کنیم، این است که انقلاب اسلامی یک پیام الهام بخش برای همه امت‌های اسلامی، کشورهای اسلامی، کشورهای آزاده، انسان‌های آزاده، از شرق تا شبه قاره، تا خاورمیانه، تا شمال آفریقا و بعضاً کشورهای قاره آمریکا و اروپا است. این پیام و باور به آنجا رفت و اثرگذار شد و اثر آن را دیده و می‌بینیم و این عمق راهبردی انقلاب اسلامی است که ما به راهبری و هدایت این موضوع باید توجه کنیم و پیش برویم و این ریشه در فرهنگ انتظار و مهدویت دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز باید خود را به‌عنوان یک منتظر واقعی و صالح مصلح بشناسیم و در این مسیر مبارزه کنیم و با این نگاه، جابجایی‌ها و تغییر نظم‌جهانی در دنیا را تحلیل کنیم، خاطرنشان کرد: آیات سوره صف را نگاه کنید، خداوند رو به جلو با ما صحبت می‌کند و وعده و بشارت به ما داده است که اگر محکم بایستیم، پیروز می‌شویم.

قالیباف عنوان کرد: شک نکنید که حرکت شهید سلیمانی و شکل‌گیری جبهه مقاومت در لبنان، سوریه، یمن، غزه، کرانه باختری و عراق نمونه‌ای از بشارت‌های الهی است. یادمان نرفته در ابتدای بحران سوریه، تحلیل‌ها این بود که دولت این کشور سقوط می‌کند و حتی گلوله به کاخ ریاست جمهوری برخورد می‌کرد اما در لحظه تحقق سنت‌های الهی همه چیز تغییر کرد. این سنت الهی است که در مسیر مقاومت و جهاد تا جان انسان‌ها به لب نرسد و تا صف مؤمنین و مشرکین از هم جدا نشود، پیروزی محقق نخواهد شد.

رئیس مجلس گفت: این عظمت جبهه مقاومت است که امروز آمریکا با همه قدرتی که دارد، در منطقه به ذلت دچار شده و فرمانده سپاه پاسداران با قدرت می‌گوید آمریکا را از منطقه خارج می‌کنیم و این وعده و سنت الهی است و با این فرهنگ رو به جلو را نگاه می‌کنیم. بدون هیچ وادادگی و عقب‌نشینی از اصول، اینها رخ داده و اینها ثمرات و برکات خون شهدا و امت اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بعضی اوقات مشکلات جاری و روزمره ما را به جایی می‌رساند که از عظمت انقلاب و جمهوری اسلامی و افتخارات بزرگ غافل می‌شویم و یادمان می‌رود و در روحیه ما اثر می‌گذارد، عنوان کرد: این مشکلات چیزی نیست که به آنها توجه نکنیم بلکه باید آن را حل کنیم اما هیچ چیز از ارزش نظام و انقلاب اسلامی کم نمی‌کند.

قالیباف گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، تعبیر زیبایی برای اینکه ما چه مسیری را در گام دوم طی کنیم و چگونه آن را طی کنیم، دارند. ایشان می‌فرمایند که برای این انقلاب مهم است که چرا باید بماند و چگونه باید بماند، این پیام گام دوم عین وصیت نامه امام خمینی(ره) مهم است و باید همیشه آن را بخوانیم تا متوجه شویم چه رسالت‌هایی داریم. بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه محیط داخلی و خارجی، فضای منطقه‌ای و روزمره اهمیت دارد؛ اینکه چرا انقلاب باید بماند و چگونه باید بماند. اعتقاد دارم در گام دوم باید بر مشکلاتی که بعضی اوقات ما را از عظمت انقلاب اسلامی غافل می‌کند متمرکز شویم تا آن را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما با انقلاب اسلامی زندگی کرده‌ایم، اما نسل‌های بعدی با آن زندگی نکرده‌اند و ما نیز به درستی نتوانستیم این موضوع را به آنها منتقل کنیم. آنها امروز را می‌بینند و قضاوت می‌کنند. ما در اولین اقدام باید تلاش کنیم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم. این مهمترین وظیفه ما است.

وی با بیان این که در حوزه‌های اقتصادی ناکارآمدی داریم، در آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی چالش‌هایی داریم و در پیاده‌سازی عدالت نیز چالش‌هایی داریم، اظهار کرد: در برنامه ۲۰ ساله قصد داشتیم در بین کشورهای منطقه رتبه اول را داشته باشیم، اما در حال حاضر در مقایسه با برخی از آنها عقب ماندگی پیدا کرده‌ایم، حتی در حوزه فناوری که با فاصله زیاد از آنها جلو بودیم، در حال حاضر برخی کشورهای منطقه تنه به تنه ما حرکت کرده و پیش می‌روند و این از چالش‌های ما است. برای برطرف کردن این چالش‌ها باید تلاش مان را دوچندان کنیم و گوش جان بسپاریم به فرمانده خود و فرمانده کل قوا.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از تحول سخن گفتند و فرمودند نیازمند این تحول هستیم و به مبنای تحول اشاره کردند. با تحول مدنظر ایشان باید بر مشکلات غلبه کنیم، رهبر معظم انقلاب در همان سال در دیدار با دانشجویان متمرکز بر این موضوع شدند و این تحول را مجدداً توضیح دادند.

رئیس قوه مقننه افزود: دولت سیزدهم که در شهریور سال ۱۴۰۰ اولین بار به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، کلام ایشان در ارتباط با موضوع تحول و ویژگی‌های آن بود، در نوروز سال جاری مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم امام رضا (ع) متمرکز بر بحث تحول شدند، معلوم است که بحث تحول انکارناپذیر است و باید به آن توجه کنیم. اگر قصد داریم این تحول را دنبال کنیم، باید نوسازی نظام مدیریتی در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی و در حوزه مسائل محیط زیستی و فناوری را داشته باشیم. باید نظام مدیریتی را در همه ابعاد نوسازی و نوعی دیگر به آن نگاه کنیم.

قالیباف بیان کرد: خوشبختانه حوزه دفاعی و امنیتی، به‌عنوان یک نمونه سرآمد در مقیاس جهانی و در حوزه داخلی افتخار است که نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران انقلابی و بسیج به فرماندهی فرمانده معظم کل قوا، می‌توانند آن را با افتخار روی دست بگیرند زیرا در بین ۱۰ کشور اول دنیا در این زمینه می‌توانیم رقابت کنیم. ضدانقلاب نیز امروز به امنیت ما در حوزه داخلی اذعان و اعتراف می‌کند و آثار آن را در منطقه، جبهه مقاومت و سطح جهانی مشاهده می‌کنید. اکنون سوال این است که چرا این اتفاق و تحول در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رخ نمی‌دهد؟

وی تصریح کرد: سپاه و جنگ ما را تربیت کرد و به این باور رساند که سنت‌های الهی ثابت هستند، سنت الهی به ما یاد داد که سپاه حداقلی با حضور بسیجیان بعد از عزل بنی‌صدر با همان نیروها به پیروزی‌های بزرگی چون شکست حصر آبادان، فتح بستان و چزابه و پس از آن عملیات فتح‌المبین و چند ماه پس از آن عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر برسند. همه این موارد نشان داد اول اعتماد، ایمان و باور به ‌وعده‌های الهی و دوم مردمی‌سازی باعث پیروزی شد. جنگ را مردمی‌سازی کردیم، جنگ به تنهایی از دست پاسداران و ارتش بر نمی‌آمد، بلکه مردم دخیل شدند، این دو رکن، ارکان اصلی موفقیت هستند. برای حل مشکلات و ضعف‌های کشور باید این دو رکن را در نظام مدیریتی تزریق کرده و به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم کار را انجام دهیم.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در مردادماه سال ۱۳۹۹ و در اولین مصاحبه تلویزیونی درخصوص برنامه‌های خود در مجلس صحبت کردم، افزود: در آنجا وعده‌هایی برای قانون گذاری مطرح و نقشه راهی در حوزه تقنین ارائه کردم، هرچند بعد از صحبت‌های من برخی گفتند که نباید چنین وعده ای می دادم چرا که شرایط مجلس به گونه‌ای است که با سایر نهادها متفاوت است و چون هرکس یک رأی دارد نمی شود برای قانونگذاری وعده داد و نقشه راه تعیین کرد اما دیدید که رهبر معظم انقلاب در خرداد سال جاری فرمودند که مجلس انقلابی است و این مجلس نظام مسائل کشور را شناخته است و با نقشه راه، کار خود را دنبال کرده است و به نمونه‌هایی از قوانین اشاره کردند، دلیل آن این است که تا پایان سال سوم بیش از ۸۰ درصد از نقشه راه قانونگذاری که در سال ۱۳۹۹ تشریح شده بود، به صورت دقیق به قانون تبدیل و ابلاغ شده است.

قالیباف گفت: مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی کارهای بسیار جدی و اساسی انجام داده است. بحث خانواده و جمعیت موضوعی بود که ۱۵سال در مجلس مانده بود و به قانون تبدیل نمی‌شد. اخیراً نیز درخصوص عفاف و حجاب، لایحه‌ای ۹ ماده‌ای و ۱۵ ماده‌ای با اشکالات زیاد به دست ما رسید. زمانی که دوفوریت به یک فوریت تبدیل شد، بچه حزب اللهی‌های بیرون همگی گفتند قالیباف با حجاب مخالف است و دوفوریت لایحه را به یک فوریت تبدیل کرد. در صورتی که تبدیل دو فوریت به یک فوریت برای بررسی دقیق‌تر و کارشناسی‌تر این لایحه بود و من می‌دانستم که باید این روند را دنبال کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال ۱۴۰۱ فرمودند که امسال، سال دانش بنیان و تولید است. در ۲۱ اردیبهشت همان سال یعنی حدود ۴۰ روز بعد، قانون جامع دانش‌بنیان در مجلس تصویب و ابلاغ شد. آیا این قانون را طی ۴۰ روز نوشتیم؟ خیر، به این قانون از روزی که به مجلس آمدیم، فکر کردیم و برای آن نقشه راه داشتیم و آن قانون پس از ۱۸ ماه تدوین برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و سپس به قانون تبدیل شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود فرمودند که مجلس نظام مسائل کشور را شناخته‌ است، در حوزه مبارزه با فساد، رفع انحصار، فضای کسب و کار و موضوعات اقتصادی، مجلس نقشه راه داشته و قوانینی در حوزه مسکن، مالیات، رفع سوداگری و… به تصویب رسید آن هم در شرایطی که هه می‌بینیم چه جوسازی‌ها و تخریب‌های سنگینی علیه مجلس یازدهم در جریان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مدیون خون شهدا و شما باشم اگر روزی کمتر از ۱۷ ساعت کار کنم و در طول ماه ۲ روز اتفاق نمی‌افتد که نماز صبح را در خانه خود بخوانم بلکه مستقیم وارد محیط کار می‌شوم و همانند دوران دفاع مقدس کار خود را انجام می‌دهم، ممکن است شما بگویید آثار این اقدامات چه بوده است، اما  توجه کنیم که وظیفه ما قانونگذاری بوده و اجرای قانون در حوزه اجرایی است، این دستور مقام معظم رهبری است که فرمودند تفکیک قوا وجود دارد و باید آن را رعایت کرد. ما مکلف هستیم، وظیفه داریم و شرط عقل و شرایط کشور است که قوا به یکدیگر کمک کرده و مشکلات را برطرف کنند.

قالیباف با بیان این که باور من و دلسوزان انقلاب این است که سپاه باید پیشگام تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و سپاه باید میدان دار این عرصه باشد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم، گفت: این باید برای همه مردم باشد؛ همه مردم یعنی، چه آنهایی که مخالف ما هستند و چه آنهایی که منتقد ما هستند، زیرا همه زیر سایه جمهوری اسلامی هستند. بسیج و سپاه می‌توانند این کار را انجام دهند. امروز جنگ، وظیفه و مجاهدت ما اینجا است. امروز سپاه باید به تمام معنا صدای مردم و پناهگاه همه مردم باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: امروز امنیت پایدار در مسائل داخلی و در جنگ ترکیبی، تحریم و شرایط کنونی در این است که معیشت مردم و مسائل اقتصادی آنها را حل و فصل کنیم. همه باید توجه کنیم که از هر گونه تنش اجتماعی، اختلاف و دوقطبی‌سازی و هرگونه دامن زدن به اختلافات که ما را از مسیر اصلی خود منحرف کند، باید پرهیز کنیم و بدانیم که هرگونه تنازعی به ضرر انقلاب است.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم چنین اتفاقی رخ ندهد و در کارهایی که انجام می دهیم، باید این اصل را رعایت کنیم تا یکپارچگی و وحدت کلمه از بین نرود، این وحدت کلمه و توحید است که انقلاب را به پیروزی رساند. اگر وحدت را از دست بدهیم، سختی‌ها و مشکلات بیشتر می‌شود.

قالیباف افزود: باید برنامه هفتم را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا بتوانیم در پایان آن کشور را به ثبات اقتصادی برسانیم، کشور تا به ثبات اقتصادی نرسد، به رشد اقتصادی نمی‌رسیم. سرمایه‌گذار و تولیدکننده اگر افق روشنی پیش روی خود نبینند، سرمایه گذاری نمی‌کنند. ما قادریم ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم و در آن تردید نکنیم و با دلدادگی، تلاش، صبر و تحمل پیش برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه در محل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) و در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت در جلسه‌ای به سؤالات و مطالبات دانشجویان پاسخ گفت و به تبیین موضوعات مختلف که از سوی دانشجویان مطرح شده بود، پرداخت. 

قالیباف در بخشی از این نشست و در پاسخ به یکی از دانشجویان با اشاره به موضوعاتی که در خصوص آقای سلاح‌ورزی در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: من او را تا کنون ندیده‌ام و تنها اسم و عکس وی را همزمان با مباحث مطرح شده در رسانه‌ها مشاهده کرده‌ام. بخش حقوقی اتاق بازرگانی معتقد است که نهادهای نظارتی کار خود را به درستی انجام نداده و در این زمینه اشتباهی رخ داده است. بر اساس قانون، نهادهای نظارتی برای عزل و نصب‌ها در دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، یک ماه فرصت دارند تا پاسخ خود را اعلام کنند و چنانچه طی این مدت پاسخی داده نشود، آن دستگاه می‌تواند کار خود را انجام دهد. اما این فرصت یک ماهه برای اتاق بازرگانی که بخش خصوصی محسوب می شود تنها ۱۰ روز است. لذا دستگاه‌های نظارتی از زمان آغاز استعلام اتاق، ۱۰ روز فرصت اعلام نظر داشتند اما طی ۲۰ روز اعلام نظر کردند که اتاق بازرگانی نیز به علت عدم دریافت پاسخ، انتخابات خود را برگزار کرد.

وی اظهار داشت: بعد از فراز و نشیب‌های سیاسی پیش آمده، استعلام منفی اعلام شده از جهت قانونی مؤثر نبوده و طبق قانون هیأت نظارت شامل سه وزیر، رییس سازمان استاندارد و رئیس اتاق و نیز هیأت رئیسه اتاق بازرگانی می‌توانند انتخابات را باطل اعلام کنند، اما آنها این کار را نکردند.

قالیباف در ادامه با اشاره به همزمانی این موضوع با سفر رئیس مجلس ویتنام به ایران که بیش از یک سال پیش برنامه‌ریزی شده بود، اظهار کرد: رئیس مجلس ویتنام در جریان سفر به ایران، حدود ۵۰ تاجر را نیز با خود همراه داشت و سفارت آنها نیز به دنبال برگزاری نشست تخصصی با اتاق بازرگانی به همراه کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس بود و این نشست همزمان با موضوعات پیش آمده درباره اتاق بازرگانی شد. در نهایت این نشست نیز برگزار و نتیجه این شد که برخی گفتند قالیباف از سلاح‌ورزی حمایت کرده، اسپانسر بوده و قدرت‌نمایی کرده و دو رئیس کمیسیون مجلس را به اتاق فرستاده تا به یک فرد غیرقانونی رسمیت بدهد، درحالی که آن نشست یک نشست دوجانبه اقتصادی میان ایران و ویتنام بود و همه این حرف‌ها  که مطرح شده است کذب و اتهام زنی است.

رئیس مجلس افزود: خدا افرادی که این موضوعات را می‌دانند اما اطلاعات غلط به جوانان و دانشجویان پاک، مخلص، متدین و دلسوز ما می‌دهند را هدایت کند. این رفتارها در نهایت باعث می‌شود وضع ما به گونه‌ای شود که شرایط اختلافی بروز پیدا کند از این رو باید درباره سخنان خود تحقیق کنیم.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.