روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 2425
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, محیط زیست تاریخ انتشار : 13 خرداد 1399 - 10:48 | | ارسال توسط :
محیط زیست دریایی، گیاهی و جانوری جزیره کیش

مرجان‌ها در سواحل جزیره کیش جان دوباره گرفتند

5 ژوئن روز جهانی محیط زیست، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری انتخاب شده‌است.
مرجان‌ها در سواحل جزیره کیش جان دوباره گرفتند

۵ ژوئن روز جهانی محیط زیست، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری انتخاب شده‌است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش، این روزها که جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند محیط زیست تا حدودی درآرامش نسبی به سر می‌برد و این وضعیت باعث شده تا گونه‌های مختلف جانوران و گیاهان که در معرض نابودی قرار داشتند دوباره به حیات بازگردند و طبیعت بدون حضور بشر، جان دوباره‌ای گرفته و اکوسیستم روند عادی خود را تا حدودی طی کند.

به همین منظور خبرنگار ما به بهانه فرا رسیدن روز جهانی محیط زیست گفتگویی با مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش ترتیب داده است که مشروح آن در ذیل آمده است:

افزایش امنیت زیستگاه های طبیعت

رئیس اداره محیط زیست کیش در پاسخ به این سوال که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر محیط زیست دریایی، گیاهی و جانوری جزیره کیش داشته است اظهار کرد: بیماری کرونا هرچند که در بحث انسانی چندان خوشایند نبود اما در بحث محیط زیست می‌توان گفت منافعی را برای محیط زیست ایجاد کرد.

مریم محمدی افزود: شیوع این بیماری و حضور کم مردم در فضاهای محیطی جزیره و خالی بودن آن‌ها، باعث شد تا امنیت زیست‌گاهی در محیط برقرار شده و در مکان‌هایی که حیواناتی از قبیل آهوان و پرندگان به چشم نمی‌خورند، شاهد پراکنش این جانوران در وسعت بیشتری باشیم و حتی گاهی آهوان در میادین شهر در حال تردد بودند و احتمال زاد و ولد بیشتری در بین این گونه از حیوانات وجود خواهد داشت؛ که نتیجه این اتفاق را در سرشماری‌های جدید با آمار و ارقام اعلام خواهیم کرد.

وی در مورد جمعیت پرندگان نیز افزود: جمعیت پرندگان نیز وضعیت مشابهی با آهوان داشته و حتی گونه‌هایی از آن‌ها که در سال‌های اخیر کمتر دیده می‌شد، مجدداً در دوره کرونا از نظر تعداد جمعیتی افزایش پیدا کرده و در جزیره کیش مشاهده شدند.

محمدی در خصوص وضعیت لاک پشت‌ها  گفت: از آن‌جا که زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها مصادف با شیوع بیماری کرونا در جزیره کیش بود و امنیت زیست گاهی که در سواحل دریایی برقرار شده بود، همچنین سایت حفاظت شده در جنوب جزیره از عمده‌ترین سایت‌های تخم گذاری لاک پشت‌ها بوده ولی بدان معنی نیست که در سایر سایت‌های ماسه‌ای جزیره تخم‌گذاری وجود ندارد و در بسیاری از لکه‌های ماسه‌ای تخم گذاری رخ داده که در این سواحل در این دوران بیشتر مشاهده شده است.

وی با ابراز خرسندی از وضعیت محیط زیست دریایی در این ایام تصریح کرد: فشار گردشگری در محیط زیست دریایی بسیار زیاد بوده و سایت‌های مرجانی نزدیک به ساحل فشار بسیار زیادی را متحمل می‌شوند و فرصت بازسازی را ندارند و در سالیان اخیر چندین بار به دلیل پدیده گرم شدن کره زمین و بالا رفتن دمای آب در فصل تابستان، تعدادی از مرجان‌ها از بین رفته و به دلیل حضور گردشگران و ازدحام آن‌ها فرصت احیایی در فصل مناسب پیدا نکرده بودند.

رئیس اداره محیط زیست با اشاره به کم شدن حضور گردشگران در سواحل کیش عنوان کرد: به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت حضور گردشگران در سواحل جزیره کیش، وضعیت تنوع آبزیان در نزدیکی سواحل بیشتر شده و گله‌های ماهی‌هایی که کمتر به چشم می‌خوردند دیده شده و طبق گزارش‌های تصویری دریافت شده مرجان‌ها در حال رشد هستند و فرصت مناسبی جهت احیای این گونه جانداران به وجود آمده است.

محمدی در مورد کشف گونه جدیدی از ماهی‌های ژله‌ای در کیش گفت: گونه مشاهده شده نمونه‌ای از ماهی‌های ژله‌ای بوده که برای اولین بار در خلیج فارس و در جزیره کیش مشاهده شده است.

افزایش تنوع آبزیان در آب های کیش

الیاس جاودانی، فعال محیط زیست نیز در این رابطه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص شرایط سواحل کیش و محیط زیست دریایی در دوران کرونا بیان کرد: در زمان شیوع کرونا که دریا و محیط زیست از دست ما انسان‌ها نفسی تازه کرده است، شاهد هستیم که ما‌هی‌ها به سایت‌ها مرجانی نزدیک‌تر شده اند و چون در فصل زاد و ولد ما‌هی‌ها صید و شکاری صورت نگرفت، تعداد جانداران دریایی افزایش یافته است و به همین دلیل بسیاری از گونه‌ها مانند کوسه‌ها و سفره ماهی‌های بزرگ که تاکنون دیده نشده بودند به سواحل کیش نزدیک شدند.

به گفته جاودانی از دیگر اتفاقات خوشایندی که در محیط زیست دریایی مشاهده شد رشد و بازگشت رنگ مرجان‌ها به حالت طبیعی بود.

وی گفت: پیشنهادی به اداره محیط زیست ارائه دادم و در آن درخواست کردم که در صورت امکان سایت‌هایی که با عنوان بازدید توریستی در حال فعالیت هستند را ببندند تا بتوانیم بهره برداری مناسبی از سواحل کیش در حوزه جذب توریست بین‌المللی و زنده شدن محیط زیست داشته باشیم.

جاودانی افزود: گونه‌ای از ماهی با عنوان «ماشه ماهی» که بسیار کمیاب بوده و یا گونه‌های دیگری از ماهی‌ها با نام « مانته‌آ» که نزدیک آب‌های کم عمق نمی‌شوند در چند ماه اخیر به دلیل عدم حضور گردشگران در سایت‌های مرجانی جزیره کیش قابل مشاهده بودند.

وی عنوان کرد: از دیگر اتفاقاتی که در این ایام رخ داد حضور کوسه‌ها و سفره ماهی‌هایی بود که در شرایط عادی به ساحل نزدیک نمی‌شدند.

جاودانی همچنین تصریح کرد: با صید یک گونه ماهی، در حقیقت در چرخه غذایی سایر جانداران دریایی دست برده و با حذف این چرخه باعث نابودی کل چرخه غذایی خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان به غذا دادن به ما‌هی‌ها به جهت جذب توریست‌ها اشاره کرد که با این کار ما‌هی‌ها از خوردن جلبک‌های تجمع یافته بر روی مرجان‌ها امتناع کرده و با افزایش انباشتگی آن‌ها و در نهایت خفگی مرجان‌ها و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. هر چند این کار باعث خوشحالی گردشگران می‌شوند اما نمی‌دانند با این حرکت نادرست چه ضربه بزرگی بر پیکره محیط زیست دریایی وارد می‌کنند.

مرجان ها یکی از غنی ترین فرم های تنوع زیستی را در ساختارهای زنده در اقیانوس ها دارند.

فعالیت های بشر طی دو سده اخیر منجر به ایجاد تغییرات گسترده ای در محیط زیست کره زمین شده است که این تغییرات، تأثیرات نامطلوبی بر زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری داشته است. یکی از این موجودات، مرجان های دریایی هستند.

مرجان های دریایی نقش بسیار مهمی در تنظیم اکوسیستم جانوری در دریاها ایفا می کنند و متأسفانه در سال های اخیر، بنا به دلایل متعدد از جمله آلودگی ها، افزایش دما و اسیدی شدن اقیانوس های جان و عوامل انسانی مانند ساخت و سازها در حریم دریا و غواصی در مکان های زندگی مرجان ها بخش وسیعی از این مرجان ها دچار آسیب دیدگی شده است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.