روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 9 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 2 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 31333
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اقتصادی تاریخ انتشار : 18 خرداد 1401 - 14:39 | | ارسال توسط :
پس از مهاجرت معکوس نیروی کارگری و خدماتی اینک؛

مهاجرت سرمایه انسانی نخبه از کیش

افزایش چندین برابری هزینه اجاره بهای مسکن در کنار افزایش دیگر هزینه های زندگی موجب شده تا علاوه بر نیروی کار کارگری به مرور شاهد کوچ معکوس نیروهای تحصیل کرده و سرمایه انسانی نخبه از کیش باشیم.
مهاجرت سرمایه انسانی نخبه از کیش

به گزارش روزنامه اخبار کیش طی روزهای اخیر شاهد سرگردانی بسیاری از مستاجران در یافتن سرپناهی مناسب هستیم و علاوه بر اینکه از سال گذشته با افزایش بی رویه گرانی اجاره بها کوچ معکوس نیروهای کارگری شدت گرفته بود در روزهای اخیر شاهد کوچ نیروهای متخصص و سرمایه های انسانی نخبه از کیش هستیم.

در حالیکه جزیره کیش با کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش و پرورش روبروست، افزایش هزینه های مسکن و تردد و ارزاق عمومی موجب شده که نیروهای متخصص در حوزه آموزش نیز کم کم عطای کیش را به لقایش بخشیده و به سوی شهر و دیار خود راهی شوند.

در روزهایی که باید شاهد رونق گردشگری در کیش باشیم و به همین واسطه فعالیت در بخش های مختلف موجب جذب نیروهای کار باشد سخن از رکود بازار و بازگشت آنان به سرزمین اصلی است تا در گوشه و کنار شهر خود محلی مناسب و سرپناهی شایسته برای زندگی بیابند.

کسانی که با آرزوی رشد و پیشرفت و رقم زدن اینده ای درخشان برای خود و فرزندانشان سال ها پیش به این خاکپاره مرجانی سفر کردند امروز با دست های خالی و ناامید از همه جا تصمیم گرفته اند که به شهر و دیار خود بازگردند تا شاید درآمدشان کفاف تامین هزینه های زندگی را بکند.

وقتی جوانی که سال ها صرف تحصیل و کسب علم کرده است و با حقوق کارمندی نتواند یک زندگی حداقلی برای خود و خانواده اش فراهم کند چگونه می توان انتظار داشت که جوانان به سوی علم و دانش روی بیاورند و به درآمد کارمندی و کارگری بسنده کنند.

بی شک با ادامه این روند در اینده ای نزدیک رویکرد ( کمبود معلم، متخصص و نیروی کار کارگری و خدماتی ) که در سال گذشته با عنوان کمبود از آن یاد می شد به یک بحران شدید در جزیره کیش تبدیل می شود.

اگر چه مسئولان با ارائه پیشنهاداتی از دغدغه خود برای حل این مشکل خبر دادند و دادستانی نیز با انتشار نامه ای به برخورد با افزایش بی ضابطه اجاره بهای مسکن اشاره کرد اما در واقعیت هیچ تغییری در اصل ماجرا دیده نشد و اجاره ها با افزایش چند درصدی روبرو بود و به همین دلیل بسیاری از خانواده های کم درآمد و متوسط پس از شکست تلاش ها برای یافتن یک سرپناه مناسب تصمیم به رفتن از جزیره گرفته اند.

امید است تا مسئولان و دادستانی با ورود به این موضوع و یافتن راهکاری مناسب، از شدت گرفتن مهاجرت معکوس نیروهای متخصص و خدماتی جلوگیری کند زیرا همه تبلیغات برای جذب گردشگری و شعار رونق کیش بدون وجود نیروهای متخصص و کارگری و خدماتی تنها شعاری پوچ بیش نیست.

نویسنده : زیبا حسین زاده | منبع خبر : روزنامه اخبار کیش
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.