روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 8449
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش تاریخ انتشار : 19 مهر 1399 - 7:48 | | ارسال توسط :

هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است

سلامت روانی را می توان بر اساس تعریف کلی و وسیع تر تندرستی تعریف کرد.
هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است

سلامت روانی را می توان بر اساس تعریف کلی و وسیع تر تندرستی تعریف کرد.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از مرکز بهزیستی کیش، طی قرن گذشته ادراک ما از تندرستی به طور گسترده ای تغییر یافته است. عمر طولانی تر از متوسط، نجات زندگی انسان از ابتلاء به  بیماری های مهلک با کشف آنتی بیوتیک ها و پیشرفت های علمی و تکنیکی در تشخیص و درمان، مفهوم کنونی تندرستی را به دست داده که نه تنها بیانگر نبود بیماری است بلکه توان دست یابی به سطح بالای تندرستی را نیز معنی می دهد. بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است،

 به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده سازد . سلامت روانی با عواطف، تفکر و رفتار آدمی ارتباط دارد. یعنی فردی که از سلامت روانی خوبی برخوردار است، می تواند با حوادث روز افزون و مشکلات زندگی مقابله کند؛ اهداف خود را در زندگی دنبال کند و عملکرد مؤثری در جامعه داشته باشد. سلامت روان زمینه رشد مهارت های فکری و ارتباطی را فراهم می کند و باعث رشد عاطفی، انعطاف پذیری و عزت نفس می شود. عملکرد موفقیت آمیز کارکردهای ذهنی و در نتیجه انجام فعالیت های سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی مؤثر با حوادث ناگوار زندگی همه از پی آمدهای داشتن سلامت روانی محسوب می شود.

با توجه به چند بعدی بودن سلامت روانی ، برنامه های ارتقاء سلامت روان نیز نباید تنها بر جنبه پیشگیری از بیماری های روانی تکیه کنند؛ بلکه این برنامه ها علاوه بر تلاش در جهت کاهش خطر بروز بیماری در جامعه، باید در برگیرنده اقداماتی باشند که به منظور افزایش شاخص های مثبت سلامت روان و میزان آسایش روان شناختی در افراد صورت می گیرد .همانطور که مطالعات نشان داده مراقبت‌های اولیه برای سلامت روان مقرون به صرفه تراست و سرمایه گذاری در این حیطه منافع زیادی را به دنبال خواهد داشت. عواملی همچون : “عدم برآورده شدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و… از عمده ترین عوامل تاثیرگذار بر بهداشت روانی هستند .

 در حال حاضر تأثیر بیماری همه گیرکرونا بر سلامت روان افراد بسیار نگران کننده است. انزوای اجتماعی، ترس از آلودگی و از دست دادن اعضای خانواده، از دست دادن درآمد و  اشتغال عواملی هستند که در این دوران سلامت روان افراد جامعه را به خطر می اندازد. از آنجا که ویروس کرونا همچنان در سرتاسر جهان رواج دارد و محدودیتهایی برای دسترسی به متخصصین یا پشتیبانی روانی- اجتماعی وجود دارد، افراد باید با یادگیری مهارتها و راهکارهای مناسب  هنگام ماندن در خانه و با شناخت محدودیتهای خود در این دوران ، سلامت روانی خود را حفظ کنند. برخی از راهکارهای زیر میتواند به سلامت روان در این دوران کمک کند :

-کمک به افراد دیگر و مهربانی با آنها

-یادگیری مهارت کنترل خشم

-شاد کردن فضای خانه

-یافتن یک ورزش منظم یا فعالیت بدنی که از آن لذت می بریم

-بهبود کیفیت خواب

-پیروی از رژیم غذایی سالم یا خوردن غذاهای سالم

-ارتباط با مردم و ایجاد روابط مثبت با استفاده از رسانه های اجتماعی

-راهبردهای یادگیری برای مدیریت استرس

-تنظیم انتظارات واقع بینانه  

-مدیتیش وتمرینات تنفسی

همواره به یاد داشته باشیم هدف بهداشت روان یا سلامت روانی، رسیدن به آرامش و رضایت باطن است.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : مرکز بهزیستی کیش
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.