روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 11264
  پرینتخانه » اجتماعی, ایران تاریخ انتشار : 29 آذر 1399 - 8:01 | | ارسال توسط :
هرسال شب یلدا است چرا پول حباب بدهیم

هرسال شب یلدا است چرا پول حباب بدهیم

شب‌نشینی یلدا که نباشد، بساط تنقلات هم از سفره این شب برچیده می‌شود و بازار آجیل داغ نیز رو به سردی می‌رود.

شب‌نشینی یلدا که نباشد، بساط تنقلات هم از سفره این شب برچیده می‌شود و بازار آجیل داغ نیز رو به سردی می‌رود. کمتر از یک هفته به بلندترین شب سال مانده است اما بازار آجیل‌فروشان مشهدی بی‌رونق است.

به گزارش روزنامه اخبار کیش ، این سردی از اسفند سال گذشته و با ورود کرونا به کشور به جان آجیل‌فروشان افتاده است و به‌گفته ارزانی‌ممقانی، رییس اتحادیه این صنف، در این مدت مقدار زیادی آجیل خوراک دام‌ها شده است و میزان فروش آجیل در این روزها، بیش از ۷۰درصد کاهش یافته است و بیش از ۲۰درصد واحدهای این صنف تعطیل شده‌اند.

حالا کاسبان این صنف پس از حدود سه هفته تعطیلی، به امید کمی افزایش در فروش، کرکره‌ها را بالا داده‌اند اما بازهم چندان خبری از مشتری نیست. امسال کرونا به گرانی آجیل و کاهش قدرت خرید مردم، دامن زده و وضع را بدتر از قبل کرده است.

جالب است که مغازه‌دارها حاضر هستند کالاهای‌شان فاسد شود اما به قیمت پایین‌تر به مردم نفروشند؛ همانند کشتن جوجه مرغ‌ها در زمان جوجه‌ریزی که باعث برهم ریختگی بازار مرغ شد یا بارهای هندوانه که در مرز ایران و ترکیه معدوم شدند و بازار میوه را نزدیک به شب یلدا برهم ریختند. دولت و مسوولان باید درخصوص تنظیم بازار کاری کنند یا اینکه مردم نخرند تا قیمت‌ها واقعی شود.

قیمت‌ها با روند کاهشی آشنا نیستند

محمدرضا ناهیدی، استاد اقتصاد و کارشناس اقتصادی  درخصوص اینکه فروشندگان حاضر هستند اجناس را معدوم کنند اما ارزان نفروشند به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ایران به شرایطی رسیده است که قیمت‌ها وقتی رو به پایین می‌روند حالت چسبندگی پیدا می‌کند و این چسبندگی از بعد روانی و انتظاراتی است که فروشندگان با آن درگیر شده‌اند. آنها نگران این هستند که اگر کالارا با قیمت پایین به فروش برسانند باید با قیمت بالاتر خریداری کنند بنابراین در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. آنها حاضر هستند محصول‌شان فاسد شود اما کاهش قیمتی نداشته باشند.

او در ادامه از تجریبات و سوابق این چند ساله روند کاهش قیمت‌ها نیز گفت: تجربیات نشان داده است که مردم بالاخره مقاومت نمی‌کنند و با همان قیمت بالا کالا را خریداری می‌کنند در صورتی که سال‌ها گذشته و هر سال شب یلدا وجود داشته چه تغییری در شب یلدا خواهد داشت که مردم برای خریدن آجیل شب یلدا عجله می‌کنند. از طرفی فروشنده تا سررسید فاسد شدن آجیل خود صبر می‌کند زیرا می داند بالاخره آن را با همان قیمت دلخواه به مردم خواهد فروخت.

دولت برای تنظیم بازار دست به کار شود

این استاد اقتصاد درخصوص راهکار جلوگیری از افزایش‌های بی‌مورد کالاهای اساسی نیز بیان کرد: برای جلوگیری از این امر بخش عمومی یا همان دولت باید دست به کار شوند و بازار را تنظیم کنند اگر بخش خصوصی توان برخورد با بازاریان و تنظیم بازار را ندارد آن موقع است که مردم باید مقاومت کنند و کالای گران نخرند.

او در ادامه افزود: البته سالیان سال است که مردم وقتی کالایی گران می‌شود برای خرید آن کالا هجوم می‌برند زیرا تجربه به آنها ثابت کرده که اگر کالا را الان نخرند دو روز بعد با قیمت بالاتر باید آن را بخرند بنابراین برای خرید هجوم می‌برند.

مردم نخرند، ارزان می‌شود

محمدرضا ناهیدی در پایان راهکار را این گونه بیان کرد: در صورتی که مردم مقاومت کنند بالاخره اصناف حاضر می‌شوند تا کالای خود را با کاهش قیمت به دست مردم برسانند، به قول مسوولان حباب قیمتی را نابود کنند اما به نظر من این حباب نیست این قیمت‌ها کذایی است که اگر مردم نخرند کاهش پیدا می‌کند و شاهد قیمت‌های واقعی خواهیم بود.

نویسنده : مونا ربیعیان | منبع خبر : اخبار کیش
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.