روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 33327
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, اجتماعی تاریخ انتشار : 12 مرداد 1401 - 14:29 | | ارسال توسط :

واکسیناسیون هپاتیت متولدان ۶۸ و ماقبل

مسئول واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش گفت: متولدان سال ۶۸ و ماقبل که در برابر هپاتیت واکسینه نشده اند برای تزریق رایگان سه نوبت واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
واکسیناسیون هپاتیت متولدان ۶۸ و ماقبل

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صداوسیما ، ابراهیم مرادی با اشاره به اینکه هپاتیت یا التهاب کبد از شایعترین علت هپاتیت‌های ویروسی A، B، C، D و E است، افزود: هپاتیت‌های A,E از راه آب و غذا و هپاتیت B,C,D از راه خون و فرآورده‌های خونی منتقل می‌شوند.

وی تصریح کرد: نوع B,C علت اصلی بیماری مزمن کبدی هستند و می‌توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شوند.

مرادی خاطرنشان کرد: هپاتیت‌های ویروسی به خصوص هپاتیت‌های B و C برای دهه‌ها در سراسر جهان به عنوان قاتلی خاموش مطرح بودند.

مسئول واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش گفت:متاسفانه تقریبا ۹۰ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B,C از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند و در هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان جان خود را بر اثر هپاتیت B,C از دست می‌دهد.

مرادی با بیان اینکه حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ هدف سازمان بهداشت جهانی است، افزود: تلاش‌های جهانی، حذف هپاتیت‌های ویروسی B و C و D را اولویت قرار داده است و شکل مزمن این سه هپاتیت، مسئول بیش از ۹۵% مرگ‌های ناشی از هپاتیت است.

مسئول واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش گفت: شیوع هپاتیت C در جهان ۲.۲ درصد برآورد می‌شود و آمار بروز آن در ایران ۳ در صد هزار نفر است.

مرادی افزود: آمار بروز هپاتیت از ۱۱.۲ در صد هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به ۶.۴ در صد هزارنفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران درحال حاضر یکی از کشور‌های با شیوع نسبتا کم هپاتیت B محسوب می‌شود و شیوع عفونت در جمعیت عمومی کمتر از ۱ % است و روند کاهشی هپاتیت B در کشور دیده می‌شود.

مسئول واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش گفت: از آنجا که در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلای به هپاتیت C واکسنی وجود ندارد مبتلایان به هپاتیت C یکی از گروه‌های واجد شرایطی هستند و باید واکسیناسیون هپاتیت B برای آن‌ها انجام شود.

ابراهیم مرادی گفت: مناسب‌ترین شیوه‌های پیشگیری از هپاتیت‌های ویروسی، واکسیناسیون، غرباگری، افزایش خدمات دسترسی برای مشاوره و انجام تست و آگاهی از روش‌های انتقال است.

مسئول واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش گفت: واکسن هپاتیت B، واکسنی نوترکیبی وآنتی ژن سطحی ویروس است که در کشور تولید می‌شود.

مرادی تصریح کرد: این واکسن از سال ۱۳۷۳ جز واکسن‌های روتین کودکان قرار گرفته و متولدان سال ۱۳۷۳ به بعد این واکسن را دریافت کردند.

وی گفت: براساس مصوبه وازرت بهداشت متولدان ۱۳۶۸ به بعد هم فراخوان و واکسینه شده اند از آبان ۱۳۹۳ واکسن هپاتیت ب در قالب واکسن پنجگانه در برنامه واکسیناسیون کودکان ادغام شده است و هم اکنون کودکان ۴ نوبت واکسن هپاتیت در نوبت‌های بدو تولد، ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌کنند.

مسئول واحد بیماری‌های مرکز توسعه سلامت کیش گفت:هم اکنون افراد در معرض خطر و پر خطر متولد سال ۶۸ به قبل در صورتی که واکسن دریافت نکرده اند می‌توانند به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی برای انجام واکسیناسیون مراجعه و سه نوبت واکسن بصورت رایگان دریافت کنند.

ابراهیم مرادی افزود: افراد مبتلا به هپاتیت B و C نیز ممنوعیتی برای دریافت این واکسن ندارند و آمار تزریق واکسن در بزرگسالان دو برابر کودکان است.

وی خاطرنشان کرد: انجام غربالگری تست HBSAg در زنان باردار توصیه اکید وزارت بهداشت است.

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.