روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 6495
  پرینتخانه » گردشگری, ویژه تاریخ انتشار : 04 شهریور 1399 - 15:57 | | ارسال توسط :
کارشناسان باستان شناسی مطرح کردند:

پاسارگاد گسترده‌تر از محوطه‌ای است که شناخته می‌شود

کارشناس باستان شناسی محوطه جهانی پاسارگاد اعلام کرد: مطالعات نشان داده پاسارگاد گسترده‌تر از محوطه‌ای است که شناخته می‌شود.

کارشناس باستان شناسی محوطه جهانی پاسارگاد اعلام کرد: مطالعات نشان داده پاسارگاد گسترده‌تر از محوطه‌ای است که شناخته می‌شود.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از مهر، حمید رضا کرمی به مناسبت یافت بقایای ۱۳ اسکلت انسانی و جانوری در پایگاه جهانی تخت جمشید، گفت: مطالعات به شناسایی بیش از ۲۰۰۰ اثر از دوران پارینه سنگی میانی تا معاصر بوده است اما آثار ما بیشتر در ارتباط با دوره هخامنشی است و به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های هخامنشی دست یافته‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: مطالعات نشان داده پاسارگاد گسترده‌تر از محوطه‌ای است که می‌شناسیم؛ مجموعه گسترده‌ای از سدها که بیش از ۸۰ کیلومتر کانال آبرسانی شناسایی کردیم.

کرمی، ادامه داد: مجموعه‌ای از آثار را شناسایی کردیم که بخشی از آنها مربوط به مسیرهای ارتباطی است و چندین مرکز نگهبانی در گذرگاه‌های تاریخی و تعداد زیادی هم محوطه‌های مسکونی شناسایی شد.

این کارشناس باستان شناسی افزود: آثار زیادی از دوره اشکانی، ساسانی و معاصر و بیش از ۲۰۰۰ گور منفرد از اشکانی و ساسانی شناسایی شده است.

این در حالیست که وحید بارانی سرپرست تهیه نقشه در میراث جهان تخت جمشید هم گفت: به این نتیجه رسیدیم که یک نقشه کامل را از دشت مرودشت تهیه و داده‌های باستان شناسی خود را شناسایی تا بانک اطلاعاتی را کامل‌تر کنیم.

به گفته بارانی، تا امروز سه فصل است پیش رفته و امید است بتوان در فصول آینده شهرستان مرودشت را بررسی کرد.

وی افزود: در این ۳ فصل ۶۰۰ محوطه شناسایی شده و توالی گاه‌نگاری از دوران پارینه سنگی تا اسلامی را داریم؛ غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای و شیوه‌های تدفین در کوه‌ها و گورستان‌های دوره کوچ نشینی به همراه بناها، پل‌ها، بندها و نقوش صخره‌ای را هم شناسایی کردیم.

نویسنده : تحریریه اخبار کیش | منبع خبر : مهر
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.