روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 18016
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 12 خرداد 1400 - 13:27 | | ارسال توسط :

۱۴ خرداد روزی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز و تاریخی ایران

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با مردم، نهضت خود را آغاز کرد گفت: در این انقلاب و نهضت، همه جا با هدایت امام (ره) گره اصلی به دست مردم باز شد.
۱۴ خرداد روزی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز و تاریخی ایران

به گزارش روزنامه اخبار کیش از خبرگزاری صدا و سیما ‏ ؛ آقای روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و وقایع سیزدهم و چهاردهم خرداد افزود: قبل از اینکه آفتاب چهارده خرداد غروب کند ایران دارای رهبر جدید شد؛ موقع اذان مغرب اعلام شد خبرگان به امامت مقام معظم رهبری نماز جماعت مغرب و عشاء را برپا کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کس فکر نمی‌کرد که شب قبل امام (ره) رحلت کردند و در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی پرچم و مسئولیت را بر دوش گرفته است؛ به نظر من ۱۴ خرداد از آن روز‌های بسیار مهم و سرنوشت ساز تاریخ ماست.

وی با اشاره به وقایع ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ گفت: امام (ره) را دستگیر کرده و از قم به تهران آورده بودند، ایشان را در همان روز اول به انفرادی منتقل کردند؛ در آن شرایط اگر قیام قم، تهران، ورامین و مردم بسیاری از شهر‌ها نبود معلوم نبود سرنوشت نهضت و انقلاب چه می‌شد و نسبت به امام چه تصمیماتی اتخاذ می‌کردند.

رئیس جمهور همچنین افزود: همان روز در طلوع آفتاب که مردم قم مطلع شدند از سراسر قم جمعیت به سمت صحن حرم حضرت معصومه (س) حرکت کرد و آنجا پر از جمعیت شد.

آقای روحانی با اشاره به اینکه در آن روز هیجان وقتی به وجود آمد که زن‌های قم چادر به کمر بسته و شمشیر به دست وارد صحن شدند گفت: این جمعیت زنان با آن هیجان و شعار یا مرگ یا خمینی شور عجیبی به وجود آوردند و بی اختیار این مردم از درب قبله صحن به سمت خیابان تهران خارج شدند و گفتند اینکه امام را به تهران بردند ما هم به تهران می‌رویم تا امام را برگردانیم.

وی یادآور شد: آن جمعیت عظیم در خیابان تهران موج زد و مردم با سلاح دژخیمان روبرو شدند و مردم زیادی زخمی و کشته شدند و من خودم شاهد بودم که یک جوان حدوداً ۲۰ ساله، گلوله به پیشانیش خورد و جنازه اش را به کوچه بغل بردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موج عظیم تری هم در تهران و پیشوای ورامین به وجود آمد اظهار داشت: ۱۵ خرداد نشان داد ملت زنده است، در برابر ظلم و ستم سر فرود نمی‌آورد و مرجعیت و رهبری انقلاب زنده است.

آقای روحانی ادامه داد: این سه روز، سه روز بسیار مهم در تاریخ انقلاب ماست؛ امام از آغاز با مردم نهضت خودش را آغاز کرد؛ مردم را بیدار کرد، به حرکت درآورد و با مردم این نهضت و انقلاب را پیش برد همه جا هم گره اصلی با هدایت امام به دست مردم باز شد.
رئیس جمهور گفت: کدام انقلاب در تاریخ است که ۴۷ روز پس از پیروزی مردم پای صندوق آراء بیایند؟ 

| منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.