روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 13738
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 19 بهمن 1399 - 16:33 | | ارسال توسط :

۸۸۰ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق در مدارس

وزیر نیرو گفت: حدود ۸۸۰ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق مدارس ماست و تعداد مدارس دولتی ما بیش از ۱۲۳ هزار باب است، این آمادگی را داریم که رقم ثابتی برای اصلاح الگوی مصرف در مدارس در نظر گرفته شود.
۸۸۰ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق در مدارس

به‌ گزارش روزنامه اخبار کیش از ایسنا، رضا اردکانیان امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش اظهار کرد: باید هر چه زودتر از طریق میانروهایی، فاصله قابل توجهی که بین توانمندی‌ها در دیگر عرصه‌ها و عرصه چگونگی مصرف وجود دارد را کم کرده و از این طریق جامعه‌ای تاب‌آور و رو به جلو داشته باشیم.

وی با بیان این که اصلی‌ترین راهکار، بازگشت ما به مبانی و چارچوب‌های اخلاقی است، افزود: هیچ عرصه‌ای در زندگی بشر و کشور وجود ندارد که بدون نیاز به تقید و پایبندی بیشتر به موازین اخلاقی آینده روشنی در اختیار داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش گفت: دولت با چنین چارچوب‌ها و کارگروه‌های مشترکی تعریف می‌شود؛ ماموریت‌هایی که به ثمر رسیدن آنها مستلزم کار نزدیک و به‌هم پیوسته دو یا چند دستگاه دولتی و تابع هدفی است که حل و فصل آن کاری در تراز دولت می‌شود.

وی گفت: علت اصلی ناکامی‌ها در هر عرصه و یا محقق نشدن هدف‌های طراحی‌شده، بی‌تردید در فاصله گرفتن از اصول اخلاقی حاکم بر آن عرصه است.

اردکانیان افزود: هر حرفه‌ای، ‌ صنفی و عرصه فعالیتی چارچوب‌های اخلاقی خود را دارد و پایبندی به این چارچوب‌ها پیش‌شرط و پیش نیاز اصلی در توفیق است و جامعه‌ای که پایبند به این موازین باشد، جامعه‌ای توسعه یافته‌تر است.

وی اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول آب و برق در کشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی آموزش و پرورش سرمایه‌های جامعه که ارتباط مستقیم و تاثیرگذار با همه خانواده‌های ایرانی دارد، کاری بسیار مهم است که نه صرفا در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بلکه در جهت ترویج استفاده مناسب از منابع و داشته‌ها به عنوان یک امر اخلاقی مطرح است.

وی گفت: صرفِ محدودیت منابع انگیزه برای مصرف صحیح نیست، بلکه یک نص اخلاقی است که ما را مکلف به یک عادت صحیح در استفاده از نهاده‌ها و منابع می‌کند.

اردکانیان افزود: هدف اصلی ما ارتقای سواد آب و انرژی و آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است. می‌خواهیم همه امکانات موجود در صنعت آب و برق را به نحو تاثیرگذاری خارج از بروکراسی‌های موجود در اختیار تعلیم و تربیت فرزندان این کشور قرار دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: به دنبال این هستیم که با فراهم کردن شرایطی، دانش‌آموزان با هر آنچه که به لحاظ نظری در کتاب‌ها می‌خوانند به طور عملی آشنا شوند و مهارت‌آموزی و یادگیری روش‌های عملی را به شکل جدی‌تری وارد عرصه آموزش و پرورش کنیم و از این طریق به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای تمامی تاسیسات و تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، سازه‌های آبی و تاسیسات مربوط به برق می‌تواند برای افزایش آگاهی‌های معلمان و مدرسان و دانش‌آموزان در اختیار قرار گیرد تا در زندگی آینده خود و نقشی که در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند با سواد عملی بیشتری وارد این عرصه شوند.

چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است

وی افزود: تلاش داریم بویژه از طریق افزایش سواد آب و انرژی میان دانش‌آموزان بتوانیم از طریق آنها تاثیرگذاری خود را روی گروه اصلی هدف که خانواده‌هاست بگذاریم. چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است که بتوانند در خانواده‌ها این پیام را منتقل کنند و خود در عمل در مصرف صحیح آب و انرژی سهم و نقش داشته باشند.

وی میزان گاز دریافتی را یک هفتم مجموع مصرف بخش‌های خانگی و تجاری عنوان کرد و گفت: اگر این روند اصلاح نشود در آینده نزدیک حتی ممکن است ناچار به واردات گاز برای تامین مصرف شویم.

اردکانیان با مهم خواندن توجه به این مسئله اظهار کرد: برنامه‌ریزی در این زمینه کاری بلندت مدت است که یکی از گام‌های اصولی آن سازمان‌دهی همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به جایگاه مهم آموزش و پرورش در شکل‌دهی منابع انسانی به عنوان اصلی‌ترین عنصر حفظ حیات و توسعه کشور همه باید کمک کنند و ما هم در این راستا سهم و نقش داریم.

وی با بیان اینکه پرداخت قبوض مدارس نباید یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش باشد و این زیبنده نیست، گفت: به جای رفع و رجوع این دغدغه، باید به کارهای مهم‌تری پرداخته و تلاش می‌کنیم این دغدغه رفع شود. بخشی، از طریق قانونی است که همه به آن عمل می‌کنیم و حاضریم به صورت هدف‌دار و با توجیه اقتصادی هزینه متعارف آب و برق مدارس را بپردازیم و از این طریق به مصرف صحیح کمک کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اصلاح مصرف چالش اصلی ما در جامعه است و همه در این پروژه مشترک نقش و سهم داریم و رسانه‌ها در این زمینه نقش حائز اهمیتی دارند.

| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.