روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Sunday, 12 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 5 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 12077
  پرینتخانه » آخرین اخبار کیش, فرهنگی تاریخ انتشار : 15 دی 1399 - 11:12 | | ارسال توسط :

خاکسپاری تاریخی سردار به روایت عکاسان خبری

تعدادی از عکاسان خبری،‌ از حال و هوای لحظات خاکسپاری سردار سلیمانی سخن گفتند.

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،‌ از میان ده عکاس که در مجموع ۷۰ اثر را به این نمایشگاه ارایه کرده اند، عرفان کوچاری عکاس خبرگزاری تسنیم با ده سال سابقه کار خبری به دشواری های عکاسی در این مراسم اشاره می کند. او که بعد از شنیدن خبر ترور سردار،بلافاصله برای پوشش تصویری آماده شده، و علاوه بر برنامه های تهران خود را برای خاکسپاری به کرمان رسانده است. اوبا اشاره به ارایه هفت اثرخود با موضوع خاکسپاری در گلزارشهدای کرمان به ایرنا می گوید: « به علت زمان محدود خاکسپاری، و زمان نامناسب آن در تاریکی شب، وهمچنین فشار کاری موجود به علت ازدحام بالای جمعیت، نتوانستم تعداد بالایی عکس بگیرم. بر همین اساس تعداد فریم های گرفته شده از لحظه خاکسپاری کم بود ومن هرآنچه داشتم را برای دوستان ارسال کردم که از میان آنها انتخاب و به نمایشگاه ارایه شد.»

ثبت لحظات بدرقه و خاکسپاری سرداردراین نمایشگاه، تنها به تهران و کرمان محدود نمی شود وهفت اثرازشهرمقدس مشهد دربین آثار به چشم می خورد که وحید بیات عکاس خبری  آن را پوشش داده است. او که دوازده سال است کار خبری می کند مراسم حاج قاسم را ازپرشورترین مراسم های تشییع بعد از انقلاب دانسته و می گوید:« تاکنون چنین مراسمی را پوشش نداده ام.مراسمی که در مشهد بی سابقه وبسیارباشکوه برگزار شد. عکس های من در این نمایشگاه از مراسم تشییع میدان ۱۵خرداد تا حرم مطهر را پوشش می دهد. علاوه بر این من عکس هایی را به نمایشگاه بدرقه سردار، که پارسال در جزیره کیش برگزار گردید ارایه کردم که درقالب کتاب نیز منتشر شد. همچنین تعدادی آثار در گالری رضوان مشهد به مناسبت چهلم این شهید بزرگوار از من به نمایش گذاشته شد. اکنون نیزنمایشگاهی در بوشهر برگزار گردیده که درآنجا آثاری از من ارایه شده است.»

دراین میان برخی عکاسان از احساس خود نسبت به این سردار نیز گفتند. احساسی که آنها را ترغیب کرده تا این مراسم را هرچه بهتر پوشش دهند. حامد ملک پور از عکاسان خبرگزاری تسنیم از حال خوش عکاسی هایش از سردار در مراسم ها ی گوناگون می گوید:« من ده سال به صورت حرفه ای کار می کنم و عکس هایم مربوط به تشییع حاج قاسم در کرمان است. البته در تهران هم عکاسی کرده بودم، اما به دلیل واگذاری هر بخش به یک عکاس، من بخش کرمان را پوشش دادم وهمه تلاشم را کردم تا خودم را به آنجا برسانم.  مراسم پر ازدحام و شرایط عکاسی سخت بود. همچنین شاهد اتفاقات ناگواری بودم که در این بین برای مردم می افتاد. من در این ۱۲ سال عکاسی تشییع آدم های بزرگی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که آن هم بسیارباشکوه و شلوغ بود و چهره‌های مهم دیگری را نیز پوشش دادم، اما باید بگویم تا به حال تجربه چنین عکاسی را نداشتم واین مراسم برایم بسیارعجیب بود. زمانی که برای لحظه خاکسپاری رفتم قراربر این شد تا پیکر سرداربا هلی کوپترآورده شود، اما شرایط به قدری خطرناک بود که هلی کوپتر نتوانست فرودآید.  باید بگویم این تجربه برای من دیگر تکرار نخواهد شد.»

او از تجربه عکاسی ازسردارمی گوید:« من تقریبا در اکثر مراسم های حاج قاسم از خود ایشان عکاسی کرده ام. جالب است بدانید که اوهمیشه ازعکس فراری بود و میخواست از اوعکس نگیریم. زیرا هیچ وقت دوست نداشت توجهات به او جلب شود. من آخرین باری که از ایشان عکس گرفتم درمراسم تودیع معارفه فرمانده کل سپاه دراوایل سال ۹۸ در اردیبهشت ماه بود که هرگز چهره معصوم او را فراموش نخواهم کرد.»

این نمایشگاه که با هدف ثبت تاریخی این واقعه و حفظ رسالت مکتب سلیمانی برگزار شده است تا ۱۲ بهمن پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.