روزه نفس
۞قال اميرالمومنين عليه السلام:صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.۞ ۞اميرالمومنان علي عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاي دنيوی سودمندترين روزه هاست.۞ غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64
Monday, 29 April , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 46598
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : 15 آذر 1402 - 15:46 | | ارسال توسط :
در مراسم بزرگداشت روز دانشجو؛

قالیباف: آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و گفت: آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد.
قالیباف: آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد

به گزارش روزنامه اخبار کیش از ایرنا،محمدباقر قالیباف در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که امروز چهارشنبه (۱۵ آذر ماه) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با حضور تشکل‌های دانشجویی برگزار شد، درباره عدم روشن بودن موضع مجلس درباره شفافیت، توضیح داد: تنها طرحی که در مجلس به‌عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز ۲۲۰ نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به صورت برخط با مردم به اشتراک می‌گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می‌توانید به صورت شفاف آن را ببینید.

رییس مجلس شورای اسلامی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و عنوان کرد: امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می‌کنند اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم.

وی یادآور شد: اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است از این رو رأی گیری آن سخت است؛ وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. شخصاً برای این موضوع قول دادم ولی این قول همه نمایندگان نبود. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه هر موضوعی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی‌توان آن در مدت زیر ۶ ماه مطرح کرد، گفت: همان قانون تبصره‌ای دارد که می‌گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد و حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان دوباره آن را درخواست کردند، قابل طرح است از این رو با پیگیری مجدد آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم.

علت تصمیم‌گیری مجمع درباره طرح واردات خودرو کارکرده باید شفاف شود

قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع خودرو و تصویب آن در مجلس برای جلوگیری از رانت افزود: خودرو، رانتی دارد که انحصاری است و علیرغم گذشت ۴۵ سال از انقلاب هنوز این رانت وجود دارد باعث عقب ماندگی کشور در این حوزه از کشورهای همسایه شده و نتوانسته‌ایم در آن سیر صعودی داشته باشیم؛ با این حال جلوی واردات خودرو گرفته شد تا به تولید داخلی کمک شود اما نشد. از این رو در مجلس واردات خودروی کارکرده با شرایط خاصی به تصویب رسید که با رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت به مجمع تشخیص رفت و در آنجا نیز به علت اینکه واردات مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است با آن مخالفت شد.

وی ادامه داد: ما بحثی داشتیم که باید علت تصمیم مجمع شفاف شود چرا که ما استدلال‌های خود را به صورت شفاف در مجلس بیان کردیم و مردم باید از نظرات و آرای در مجمع هم مطلع شوند که چه کسی و به چه دلیلی مخالف یا موافق بوده است؛ آیا این سیاسی کاری است؟

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما نمی‌گوییم همه مسائل شفاف شود بلکه همین موضوعات مورد اختلاف باید شفاف باشد. مجمع، نیروهای عزیز و نخبه‌ای دارد که بر اساس قانون اساسی انتخاب شده‌اند و ما نباید در آیین‌نامه داخلی آنها دخالت کرده و تعیین تکلیف کنیم اما بحث ما این است اگر اختلافات مجلس با شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی به مجمع می‌رود و تا قبل آن همه مردم از روند اطلاع دارند، چرا از بعد آن مطلع نباشند لذا معطلی آن به دلیل همین فراز و نشیب‌ها بود.

موضوع صحبتم با رهبر معظم انقلاب که ایشان در عزل و نصب‌ها تأکید نکنند، کذب محض است

قالیباف در ادامه توضیحات خود درباره طرح شفافیت عنوان کرد: در نهایت از آنجایی که طرح شفافیت در مجلس تصویب شد اما به قانون تبدیل نشد، با نظر نمایندگان این تصمیم را گرفتیم که از آنجایی که مردم خواستار شفافیت آرای نمایندگان بودند این موضوع را در مجلس پیگیری کرده و آرا را به صورت شفاف دربیاوریم که البته معتقد بودیم شورای نگهبان و مجمع نیز باید این بخش‌ها، رأی گیری‌ها را شفاف کنند البته با مجمع در نهایت به این اجماع رسیدیم که بخشی از این صحبت‌ها قابل توجه بوده و قرار شد بر اساس منطق موجود، بخشی از آن پیش برود.

رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه با اشاره به موضوع عزل و نصب‌ها، عنوان کرد: به طور قطع حرفی که زده می‌شود که من به رهبر معظم انقلاب گفته‌ام موضوع عزل و نصب را تأکید نکنید، دروغ محض است و دقیقاً عکس این حرف زده شده است. من خدمت ایشان عرض کردم پارسال که شما گفتید اینها ناراحت شدند و من هم تأکید کردم که باید رعایت شود و اگر صلاح دانستید شما هم تذکر بدهید که رعایت کنند. ضمن اینکه حضرت آقا خودشان تصمیم می‌گیرند و ما نمی‌توانیم برای ایشان تعیین تکلیف کنیم لذا هرکس این حرف را زده از اساس دروغ گفته و علاوه بر دروغ حتی‌ شأن رهبری را نیز رعایت نکرده است.

اجازه ادامه فعالیت یکی از نمایندگان در هیأت رئیسه را به دلیل دخالت در انتصابات ندادم

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که در مجلس قومیت گرایی نکنید. بعضی از دوستان ما در مجلس این کار را کردند که بنده خودم با یکی از این افراد که در مجموعه هیأت رئیسه بود برخورد کردم به این معنا که برای مدتی فرصت اینکه روی صندلی رئیس مجلس در زمانی که من در صحن مجلس نبودم بنشیند را ندادم که از من سوال کرد چرا به من صندلی نمی‌دهید که به او گفتم دلیل آن روشن است. چرا که من و شما از رهبر انقلاب شنیدیم که نباید براساس قومیت تصمیم گیری کنیم.

قالیباف ادامه داد: آقای رئیس جمهور وقتی اعضای هیأت دولت را معرفی کرد در بخشی از سخنان خود در صحن مجلس گفتند هیچکس در انتخاب وزرا به وی فشار نیاورده و این موضوع را دنبال نکرده است و اعلام کرد که شخصاً افراد را انتخاب و به مجلس معرفی کرده که البته مجلس هم به آنها رأی داد.

رئیس مجلس در ادامه تأکید کرد: اکنون که پشت این تریبون هستم، می‌گویم حتی یک مورد در عزل و نصب‌ها از سطح وزیر گرفته تا پایین تر هرگز دخالت نکرده و حتی پیشنهادی نیز نداده‌ام و صرفاً اگر مورد مشورت رئیس جمهور قرار می‌گرفتم اعلام نظر کرده‌ام آن هم در شرایطی که رئیس جمهور افراد را معرفی می‌کرد و از من اولویت میان آنها را پرسید که اعلام مشورت کردم اما حتی برای بررسی هم گزینه ندادم.

| منبع خبر : خبرگزاری ایرنا
به اشتراک بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم تحریریه در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.